E.ON behövde minska sina kostnader för fastighetsdata och skapa kontroll i en komplex organisation – InfoTrader levererade en flexibel och skalbar lösning.

Utmaning
År 2004 började E.ON ifrågasätta sina kostnader för fastighetsinformation. En intern inventering visade att bolagen inom koncernen hade ett tiotal avtal med olika leverantörer. Informationsbehoven varierade kraftigt mellan avdelningarna – exempelvis gällande servitut, taxeringsvärden och utredningsdata. En kravspecifikation togs fram där differentierade kostnader för olika tjänster och möjligheter till kostnadskontroll ute i verksamheten var centrala. Efter en upphandling där ett tjugotal leverantörer utvärderades, valdes InfoTrader.
Lösning
Tillsammans med InfoTrader utvecklade E.ON en flexibel lösning som möjliggjorde anpassning av vilken typ av fastighetsinformation som avropades. Chefer med eget budgetansvar kunde själva beställa information, vilket skapade kostnadskontroll på lokal nivå. Den nya lösningen ökade kostnadsmedvetenheten i organisationen. Systemet integrerades med interna plattformar vilket förenklade åtkomst till rätt information. Samtliga användare utbildades av de personer som sedan ansvarade för support – något som i efterhand visade sig vara en nyckelfaktor för framgång.

Resultat
E.ON har sänkt sina kostnader för fastighetsinformation. Verksamheten kan enkelt skala upp och ned sina inköp utifrån behov och budget. Tydliga rutiner och enkel användning gör att nya medarbetare snabbt kommer in i arbetet. Kostnadsanalyser kan genomföras både internt och i samarbete med InfoTrader. Lösningen har visat sig vara enkel att anpassa till nya system inom E.ON.
Om E.ON
E.ON producerar och levererar energi i form av el, gas, värme, kyla, avfallsbehandling och energirelaterade tjänster till närmare en miljon kunder på den nordiska marknaden.
”InfoTrader har varit väldigt positiva till våra idéer och förslag till förändringar.”
Christina Högstedt, GIS-samordnare